צורות מוסיקליות בחרוזים
נכתבו כחלק מהצגה מוסיקלית לילדים בגיל 7 – 15 , שנקראה "מה תרמוז המוזה" ,
והיא מספרת על ילד שחפץ להיות מלחין , והמוזה נותנת לו השראה וגם עוזרת לו להכיר את הצורות בעולם המוסיקה .
ההצגה בשלמותה מופיעה תחת הכותרת : "הצגות מוסיקליות לילדים" .
המלים המודגשות ברוב המקרים מציינות מונח תיאורטי שראוי להסבירו בעת לימוד ההצגה .
הצורות : 1. צורת השיר , 2. רונדו , 3. נושא עם וריאציות , 4. פוגה , 5. צורת הסונטה .
1. צורת השיר
מציגים שלושה ילדים : ילדה , ילד , ילדה . א' , ב' , א' (ג') .
ב' – לצורת השיר דרוש רעיון פשוט , בהיר , וברור בצביון .
א' – נפתח במשפט , או זוג או שלושה , עד יבוא דומיננט ויפסוק אתנחתא .
אז נחזור ללא חת ונתחיל מרישא . ועתה , לאחר שה "א" מוכר
ב' – נוכל את ה "ב' " להתחיל לאלתר . אם בוואריאציה ואם בניגוד ,
תהיה זו מוטציה כל אוזן תצוד.
יופיע שינוי במוטיב , בסולם , ואולי בליווי , ואולי בכולם .
ואלה ירחיקו בדרך מסע , ירחיבו , יעמיקו לפרוש המצע ,
ואז כמו לפתע . . . .
א' (ג') – ה א' יוחזר . ונסיימה בקטע חביב ומוכר .
אך כאן הוא יגיע לא לדומיננט , אלא לטוניקה , המאשרת
כי הסוף יהי כך ולא אחרת .
ב' – ואז נחזור על כל אלה שוב , כדי שנזכור את מעשה השילוב .
א' (ג') – וכך נהנה מיפי המבנה שברוב פשטותו את לבנו קונה .
א' – ואם יש בידכם עוד טיפה סבלנות , נוסיף ברשותכם לזו השלמות –
טריו קטן שובב וקליל , ןיהי בו משום החידוש שבצליל .
ב' – ברם , הצורה הפשוטה , הסגורה , גם כאן שמורה בחומרה יתרה
א' (ג') – ועכשיו . . . "ניחושון" . . . כמובן , נחזור
אל הקטע הראשון , בו דברינו נגמור .
( נגינת מנואט וטריו של מוצארט ) .
.
2. רונדו
מציגים אותו ארבעה ילדים : א' , ב' , ג' , ד' ,
בסדר : א' , ב' , א' , ג' , א' , ד' , א' , סיום . (רונדו בארוקי) .
רונדו
– בצורת הרונדו פרוש מצע רחב . ויש לכן מקום בו , לגיוון כה רב .
א – בקטע הפותח שופעת מנגינה , בזרם קל קולח , כמחרוזת עדינה .
רווי שמחה ואור , קלילות ומשובה , חכמת חיים , הומור , דקות של מחשבה.
ב – הקטע השני דוהר , חולף ביעף , קליל וחינני , כמו יפרוש כנף .
סולמו יכלול דיאז אחד יותר , אך יענה גם כל סולם קרוב אחר .
נמצא כאן סולמות , ארפג'ים וקפיצות ,
ושאר מיני חוכמות כמו סינקופות מקפצות .
והדינמיקה תהום , המתח יעלה , ואז לפתע ופתאום . . .
א – ה א' יתגלה .
ושוב הכל יזרום בנחת , בשמחה , ברון , והמנגינה קולחת בסולם ראשון .
זה ה א' על פי רוב , כאן יופיע מקוצר ,
כדי שלא נתחיל לחשוב שהוא נמאס עלינו כבר .
ג – עתה מופיע בשורה קטע ג' הנישא , שהוא מוקד היצירה , הוא השיא והמושא.
בנוי בדרך כלל לפי צורת השיר : ה א' במינור יקדר , ל ב' מז'ור בהיר .
את דמיוננו בצליליו ישא למרחקים , עד כי נחוש , ולא לשווא , כי אנו ניתקים
ונישאים הרחק הרחק , ומגיעים לאן ? . . . זה הגורל לנו שוחק . . .
א – ל א' כמובן ! ושוב אותו זיק של הומור , ושוב אותה שנינות .
ואולי הפעם למזמור יש ספח של קישוט . ועתה מה לפנינו ?
ד – קטע ד' יקדמנו . המצאות מלוא הכף , הפתעות יביא אלינו .
שוב הכל יהיה מוזר , כה שונה רחוק וזר .
ונפתח את המסך אל נבכי עולם נסתר .
אך בטרם נתעייף , הרהורים כבדים נחשוב . . .
א – חיש ה א' יצטרף , (כולם) : והכל יהיה רק טוב !
( נגינת רונדו מאת מוצארט ) .
.
3. נושא עם וריאציות
מציגה נערה אחת שמחליפה תלבושות ("אותה הגברת בשינוי האדרת") .
נושא עם וואריאציות
– נושא עם וואריאציות הוא מבנה "מופשט" ,
בו אוסף של גראציות שכולן אחת .
זו לפנים נמצאה בטנור , כקנטוס פירמוס בעידן הרנסאנס הנאור .
סביבה שוטטו קולות אחדים , סלסלו , התקשטו , רבדים , רבדים .
מאוחר יותר , בתקופת הבארוק , מנגינת בס חוזר הפכה לחם חוק .
בארבעה או שמונה צלילים היה די לה ,
וכך אז נבנו שאקון ופסקאליה .
במאה הי"ח , בתקופה הקלאסית , מנגינת הסופרן הפכה לראשית .
וזו – בצורה דו – חלקית היא נבנית , כמתכונת השיר : א' א' ב' ב' .
לפעמים היסוד והחומר לשוני , היה מהווה רק שלד הרמוני .
לעיתים אך פחת הבלתי משתנה למוטיב , או כיוון בוואריאציות מבנה .
הוואריאציות עצמן , האמרה כך אומרת , הן אותה הגברת בשינוי האדרת .
יש ותדהר כסייח קל נמהר , יש ותצעד כנסיך מכובד ,
או נכאים תהגה במינור הנוגה , או תעוף במרופרף כפרפר שקוף כנף . . .
ואולם ברשותכם , לא אמשיך בפישוט , כי עוד מעט קט אשאר בלא כסות. . .
ואחרונה חביבה – הקודה הגואלת . בפעמון הסיום היא קוראה ומצלצלת ,
מסיימת דבריה , חותמה ונועלת .
(נגינת נושא עם וואריאציות מאת מוצארט ) .
.
4. פוגה
מציג ילד אחד או ילדה אחת (הן לפוגה יש רק נושא אחד בדרך כלל) .
פוגה
– הפוגה היא מבנה מרשים ומיוחד , שכל כולו נבנה מסביב נושא אחד .
למרות שמשתתפים בבניינה קולות מספר , כולמו שותפים בהסכמה שלא תופר
ויחד שואפים לאותו רעיון נבחר .
וזה הרעיון תחילה יוצג לבד , כדי לחרות בזכרון את מבנהו המיוחד .
אז מופיע קול שני , חוטף את הנושא , ועל כתפי הצלילי החמישי אותו נושא .
ובינתיים הראשון ממשיך כמלווה , בין חופשי ובין קבוע , ככל אשר יאבה .
בטוניקה בא קול שלישי , כשהנושא בפיו ,
אחר בצליל החמישי לו הרביעי ישיב .
ובתום התצוגה קצת ננוח ובינתיים , נעשה קצת הפוגה , בשיח נגינת ביניים .
כאן הנושא מחליט במועט להסתפק , ותצוגה חלקית בין הקולות חולק .
הוא סולמות יעבור או יצטופף בסטרטה ,
ילך אלי מקביל מינור , ואל סוב – דומיננטה ,
אחר לסופר טוניקה ולדומיננט כלה , ועל בסיס נקודת עוגב קרשנדו יעלה
ויתנפץ אקורד מוקטן עלי משהית – פרמטה . . .
אזי ב פיאנו ראש יורכן , ונתגלש למטה .
וכאן הקודה תסיים .
אכן אדיר קולו של הנושא , אשר מבנה הקים , מקשה אחת כולו ,
וקולות רבים כל – כך איחד אל מול דגלו .
( נגינת פוגה של באך) .
.
5. צורת הסונטה
מציגים שלושה שחקנים : נושא ראשון , נושא שני , והשלישי שמציג את כל השאר :
המבוא , הגשר , הנושא המסיים , והקודה .
צורת הסונטה
– הסונטה היא דרמה גדולה אנושית , בה ניצבת פרובלמה קשה ממשית .
כיצד לקשר בין שנים נושאים , זה לזה מתנכר , ולהופכם לרעים .
לשם הקיצור , ומטעם ברור , רק לחלק ראשון נייחד הדיבור .
כפתיחה חגיגית הקדמה אפשרית , כבדה ואיטית , אם גם לא הכרחית .
– ומיד בסופה תתפרץ כסופה מנגינת האלגרו בכל הוד מעופה .
היא בזאת מציגה את הנושא הראשון , ופותחה התצוגה בהדר וגאון .
הנושא בנוי סביב גרעין חד ברור , שנקרא המוטיב בכל עבר שזור .
– עם מנגינה של גשר , סולם חדש נקבע , נטוס על כנפי נשר אל הנושא הבא .
– הנושא השני כה לוטף חייכני , שירתי , חינני , מהורהר , חולמני .
כה חריף הניגוד , הפער כה רב .
כמו עומדים הם לחוד – זה במזרח , זה במערב .
אולם זו החידה איך אותם לקשר , ניצבת עומדה כאתגר ליוצר .
– ובסוף התצוגה , טרם סוד ייפתר , בא קטע של קודה נועל וסוגר .
וכדי שנחדור אל עומקה של הבעייה , מיד נחזור על כל התצוגה .
– עתה נפתחים קטעי הפיתוח , בם נושאים נחתכים כבאזמל של ניתוח .
– שברי משפטים בני מוטיב מופרדים , אט אט מתלקטים , ויחדיו מתלכדים ,
– כמו לא ידעו שובעה ישברו מוסכמות , יעברו הם שבעה מדורי סולמות .
– במרוצה מתנשפים , זה בזה מתנגפים , בדרכם הם גורפים , דוחפים , סוחפים ,
– זה את זה מנגחים , בחימה מתווכחים , אך לסוף משלימים ובקולות תואמים
הם עולים ושרים , משמחה נוהרים , צעדם מאיטים ולאן מגיעים ?
– לנושא הראשון החביב המוכר , הפותח באון את קבוצת המחזר .
– ושוב אחריו הגשר יבוא . ואולם עכשיו כה שונה תפקידו.
במקום להעלם הוא מוסיף להתמם בלצון מתחכם , וממשיך משחקו .
אך לשום מקום חדש לא יגיע , – הן נושא ב' באותו הסולם כאן מופיע .
שכן כאן יבוא הפתרון הנכסף : לשני הנושאים סולם משותף .
עכשיו הם נראים שייכים , מתאימים , באחדות ניגודים זה את זה משלימים .
– וכדי להנציח את האפיזודה , בקדנצה מורחבת תפרוץ כאן הקודה .
וזו ממהרת , ובתבנית אקורדים חוזרת מסיימה וגומרת צורה לתפארת
פרי רוחו של אדם .
כולם – אכן פלא מושלם !
(נגינת פרק סונטה של בטהובן או היידן או מוצארט) .
סמדר כרמי גיברמן
.